You're on the prod environment.

Alles over de slimme meter

De slimme meter

Voor meer gemak én inzicht in je verbruik

Ruim 5 miljoen huishoudens hebben al een slimme meter. En misschien heeft je netbeheerder ‘m al in je huis geïnstalleerd. Met deze digitale energiemeter worden je meterstanden op afstand uitgelezen. Geen gedoe meer met meterstandenkaarten opsturen of in een donkere kruipruimte je meterstanden aflezen. Daarnaast sturen we je maandelijks een energierapport (mét bespaartips), zodat je je verbruik kunt vergelijken met eerdere periodes en direct kunt inspelen op je verbruik.

De voordelen van de slimme meter

Best wel handig zo’n meter

Het installeren van een slimme meter brengt een aantal voordelen met zich mee. Zoals:

  • Een nauwkeurige energierekening; er zijn geen schattingen meer nodig;
  • Je hoeft geen meterstanden meer door te geven;
  • Wanneer je verhuist of overstapt zijn er geen onduidelijkheden meer over je meterstanden;
  • Je kunt je energieverbruik beter in de gaten houden;
  • Wanneer je zelf energie opwekt kan je dit meten.

Verlaag je energiekosten

Heb het zelf in de hand

Besparen kan op veel manieren. Door bij ons goedkope, 100% groene energie af te nemen, bijvoorbeeld. Maar natuurlijk ook door zelf duurzamer te leven. Alle beetjes helpen. Ook in je portemonnee. We helpen je daar graag bij en hebben dan ook allerlei tips op een rijtje gezet. Van kleine energiebesparende maatregelen in huis tot een grotere aanpak.

Besparen

Meer inzicht in je verbruik

Met ons maandelijkse energierapport

Elke maand ontvang je van ons een energierapport per e-mail. In dit overzicht zie je je verbruik van vorige maand en een indicatief kostenoverzicht. Best handig dus. Daarnaast staat er in deze mail ook een vergelijking met voorgaande jaren (als je toen al een slimme meter had) én een vergelijking met andere huishoudens. En denk je nou, ik kan best wat besparen t.o.v. die andere huishoudens? Vaak lukt dat al met simpele aanpassingen in je woning.

Bespaartips
Slimme meter

Veelgestelde vragen

Over de slimme meter

Wat is nou eigenlijk het voordeel van zo’n slimme meter? En wanneer lezen jullie de meterstanden uit? Een greep uit de vragen die misschien bij je opkomen als je denkt aan de slimme meter. We hebben de veelgestelde vragen hieronder voor je op een rijtje gezet. Mét antwoorden.

Wanneer krijg ik een slimme meter?

Alle Nederlandse huishoudens hebben de mogelijkheid om over te stappen naar een slimme meter. Neem contact op met je netbeheerder om te weten wanneer je meter eventueel vervangen wordt. Zij zijn namelijk degene die hier meer over weten. En die de meters installeren. Zo hoef je niet meer zelf je meterstanden door te geven. De slimme meter ziet ook de teruggeleverde energie als je zelf energie opwekt. Wel zo handig dus!

Hoe ziet een slimme meter eruit? En wat kan ie eigenlijk?

Een slimme meter kan op afstand worden bediend en uitgelezen worden en maximaal 1 keer per 15 minuten de meterstanden doorgeven aan de netbeheerder. Daarnaast bevat het apparaat poorten waarmee op afstand andere apparatuur bediend kan worden. Zo kan via een signaal de elektriciteit afgesloten worden, bijvoorbeeld bij wanbetaling of bij (dreigende) overbelasting van het net.

Wat zijn de voordelen van de slimme meter voor mij?

Het installeren van een slimme meter brengt een aantal voordelen met zich mee:

  • Een nauwkeurige energierekening; er zijn geen schattingen meer nodig;
  • Je hoeft geen meterstanden meer door te geven;
  • Wanneer je verhuist of overstapt zijn er geen onduidelijkheden meer over je meterstanden;
  • Je kunt je energieverbruik beter in de gaten houden;
  • Wanneer je zelf energie opwekt kan je dit meten.
Wanneer wordt de slimme meter uitgelezen?
  1. 1 keer per jaar voor je jaarnota;
  2. 12 keer per jaar voor je maandelijkse energierapport;
  3. Als je overstapt of verhuist;
  4. Incidenteel, wanneer het energienet beheerd of onderhouden moet worden.
Wat staat er eigenlijk op het maandelijkse energierapport?
  1. Het verbruik;
  2. Een indicatief kostenoverzicht;
  3. Een vergelijking met voorgaande jaren;
  4. …en een vergelijking met andere huishoudens.
Is de slimme meter verplicht?

Nee. Je hebt het recht hem te weigeren. Je moet dan zelf even de meterstanden doorgeven en ontvangt geen maandelijks verbruik- en kostenoverzicht.

Een tussenoptie bestaat ook: je laat de netbeheerder een slimme meter plaatsen die je vervolgens uitzet. De netbeheerder kan dan de meterstanden niet op afstand uitlezen. Je moet dan zelf de meterstanden doorgeven.

Je kunt dit te allen tijde wijzigen, en de slimme meter kan alleen aangezet worden wanneer jij dat wilt. De netbeheerder mag hier wel kosten voor in rekening brengen.

Is de slimme meter duurder dan mijn oude meter?

Nee. Je betaalt evenveel meterhuur voor een slimme meter als voor een normale meter. Die huur wordt jaarlijks vastgesteld door de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Als je een slimme meter aangeboden krijgt, kun je eenmalig gratis kiezen of je die ‘aan’ of ‘uit’ laat zetten. Wil je dit later nog een keer wijzigen? Dan kan het zijn dat de netbeheerder hier kosten voor rekent. Hoeveel precies kun je navragen bij je netbeheerder.

Leuk, dat meterstanden aflezen op afstand. Maar hoe zit het met mijn privacy?

Er zijn wettelijke eisen aan de slimme meter verbonden. Als hij aan staat, kan hij namelijk op afstand, via het elektriciteitsnet, draadloos of via de tv-kabel worden uitgelezen.

Daarom zijn netbeheerders verplicht maatregelen te nemen om het net en het dataverkeer te beveiligen. Zo kunnen anderen niet zomaar bij je gegevens, laat staan die gegevens koppelen aan je naam en adres.

Dit is geregeld in de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp), de Privacy Gedragscode en de Privacy en Security Eisen van Netbeheerder Nederland. En het toezicht hierop gebeurt door de Autoriteit Persoonsgegevens en de ACM.

Bij wie kan ik terecht met technische vragen of vragen over de installatie?

Bij de netbeheerder. Zij installeren de slimme meter eventueel bij je thuis. En ze kunnen je een hoop vertellen, zowel over de meter zelf als over de installatie ervan.

Onze producten

100% groene stroom en gas

Zoveel mensen, zoveel energiewensen. Dat snappen wij. Daarnaast houden we van simpel en bieden we daarom 3 pakketten aan. Lekker overzichtelijk. Wat alle drie de pakketten met elkaar gemeen hebben? 100% groene stroom, 14 dagen bedenktijd en persoonlijke en goede service. En geen gedoe, want wij regelen je overstap. Kies voor Budget Energie en profiteer van onze blijvend lage tarieven. Oók als je langer klant bent.

Meer info
Groene stroom en gas