You're on the prod environment.

Veiligheid

Update: verdachte berichten via WhatsApp of sms

Wij horen wel eens dat onze naam of ons logo wordt misbruikt in WhatsApp- of sms-berichten. Daarbij worden zowel klanten als niet-klanten om geld gevraagd door fraudeurs die zich voordoen als ons, of een andere leverancier, of een bank, of de belastingdienst, of een andere vertrouwde naam.

Voorbeeld: “Uw termijnbedrag wordt niet automatisch afgeschreven omdat ons rekeningnummer is gewijzigd. U dient het termijnbedrag over te maken naar ons nieuwe rekeningnummer IBAN xyz.”

Vertrouw zulke berichten per sms of WhatsApp niet. Wij zullen nooit op deze manier communiceren over het wijzigen van ons rekeningnummer.

Let op: Budget Thuis stuurt wél sms’jes met een betaallink, als je een bedrag open hebt staan. Twijfel je of het bericht wel van ons afkomstig is? Controleer dan je gegevens, facturen, en betalingen op MijnBudget of neem contact met ons op!

Phishing & Fraude

We regelen tegenwoordig (bijna) alles online. Dat is heel handig, maar we moeten wel goed op blijven letten. Criminelen worden helaas steeds actiever en creatiever in het achterhalen van inloggegevens. Dit gebeurt meestal via e-mail, maar tegenwoordig ook via de telefoon, WhatsApp of sms. Vaak wordt er een smoes gebruikt, zoals een openstaande factuur of een ander urgent probleem. Deze nep-berichten zijn erop gericht om je te laten klikken op een link, een bijlage te openen, of om persoonlijke gegevens in te vullen. Doe dit vooral niet! De kans bestaat dat iemand dan jouw gegevens kan misbruiken.

Wat moet ik (niet) doen?

  • Klik niet op verdachte links.
  • Geef nooit zomaar je inloggegevens.
  • Geef nooit zomaar je betaalgegevens.
  • Als je dat toch hebt gedaan, onderneem dan gelijk actie!
    • Heb je op een link geklikt of een bestand geopend? Doe dan direct een virusscan.
    • Heb je inloggegevens ingevuld? Wijzig dan direct je wachtwoord.
    • Is de mail afkomstig van een bekend bedrijf? Neem dan contact op.
    • Twijfel je? Schakel dan een expert in.

Hoe herken ik dit?

Dit soort nep-berichten zijn vaak te herkennen aan de vreemde afzender, vreemde links, vreemde bijlages, vreemd taalgebruik en een vreemd, vaak urgent, verzoek.

Voorbeelden:

  • Je krijgt een verdacht verzoek, vaak met hoge urgentie;
  • Dit kan via e-mail, sms, telefoon, of social media;
  • Met daarin een vreemde of onpersoonlijke benadering;
  • Er wordt gedreigd met boetes, of andere problemen;
  • Van een vreemde afzender:
    • Een webadres dat lijkt op het echte adres, zoals www.belastimgdient.nl
    • Een webadres met een toevoeging, zoals www.ing-betaalpas.nl
    • Een webadres met aparte domeinnaam, zoals .me of .nu of .xyz
    • Een verkort webadres, zoals bit.ly
    • Een sms of WhatsApp van een onbekend 06-nummer
    • Een onbekend rekeningnummer, soms zelfs buitenlands
    • Een verdachte bijlage, bijvoorbeeld .zip of .exe

Bij e-mails proberen ze je meestal te overtuigen op een link of bijlage te klikken, of persoonlijke gegevens in te vullen. Doe dit niet. Verwijder de e-mail direct.

Via de telefoon proberen ze je meestal over te halen om je inloggegevens te geven, of over te stappen naar de concurrent. Zeg dat je hier niet van gediend bent, dat ze je gegevens moeten verwijderen, en dat ze je niet meer mogen benaderen.

Let bij sms’jes of WhatsApp vooral goed op de link in het bericht. Daarin zie je meestal direct dat het om phishing gaat. Vaak worden bekende bedrijven en situaties misbruikt, zoals: een nieuwe betaalpas aanvragen, een pakketje volgen, of een betaling voldoen.

Bij twijfel:
Controleer je gegevens, facturen, en betalingen op MijnBudget, of neem contact met ons op!