Veiligheid

PHISHING, FRAUDE & MISLEIDING

We regelen tegenwoordig (bijna) alles online. Dat is heel handig, maar we moeten wel goed op blijven letten. Criminelen worden helaas steeds actiever én creatiever. En ze gaan hierbij vaak te werk via e-mail, maar tegenwoordig ook via de telefoon, WhatsApp of sms. Vaak wordt er een smoes gebruikt, zoals een openstaande factuur of een ander urgent probleem. Deze nep-berichten kunnen behoorlijk echt lijken! Bijvoorbeeld met onze naam of ons logo. Daarmee proberen ze je te laten klikken op een link, een bijlage te openen of vragen ze je om persoonlijke gegevens in te vullen. Doe dit vooral niet! De kans bestaat dat iemand dan jouw gegevens kan misbruiken.

(VALSE) VOORBEELDEN

  • Via de telefoon: “U moet snel overstappen, want Budget Energie gaat failliet.”
  • Via een e-mail: “Budget Alles-in-1 is overgenomen door een concurrent. Klik hier om over te stappen.”
  • Via een sms: “Het rekeningnummer is gewijzigd. U dient nu geld over te maken naar...”

WAT MOET IK (NIET) DOEN?

  • Klik niet op verdachte links;
  • Geef nooit zomaar je inloggegevens;
  • Geef nooit zomaar je betaalgegevens;
  • Ga niet in op verdachte commerciële aanbiedingen;
  • Als je dat toch hebt gedaan, onderneem dan gelijk actie!
  • 1.Heb je op een link geklikt of een bestand geopend? Doe dan direct een virusscan.
  • 2.Heb je inloggegevens ingevuld? Wijzig dan direct je wachtwoord.
  • 3.Is de e-mail afkomstig van een bekend bedrijf? Neem dan contact op.
  • 4.Twijfel je? Schakel dan een expert in.

HOE HERKEN IK DIT?

Dit soort nep-berichten zijn vaak te herkennen aan de vreemde afzender, ongewone links, bijzondere bijlages, gek taalgebruik en een urgent verzoek.

  • Je krijgt een verdacht verzoek, vaak met hoge urgentie;
  • Dit kan via e-mail, sms, telefoon of social media;
  • Met daarin een vreemde of onpersoonlijke benadering;
  • Er wordt gedreigd met boetes, of andere problemen;
  • Van een vreemde afzender:
  • 1.Een webadres dat lijkt op het echte adres, zoals www.belastimgdient.nl
  • 2.Een webadres met een toevoeging, zoals www.ing-betaalpas.nl
  • 3.Een webadres met aparte domeinnaam, zoals .me of .nu of .xyz
  • 4.Een verkort webadres, zoals bit.ly
  • 5.Een verdachte bijlage, bijvoorbeeld .zip of .exe
  • 6.Een onbekend rekeningnummer, soms zelfs buitenlands
  • 7.Een sms of WhatsApp van een onbekend 06-nummer
  • 8.Een telefoontje met een vreemd verhaal

Bij e-mails proberen ze je meestal te overtuigen op een link of bijlage te klikken of persoonlijke gegevens in te vullen. Doe dit niet. Verwijder de e-mail direct.

Via de telefoon proberen ze je meestal onder valse voorwendselen over te halen om je inloggegevens te geven of over te stappen naar de concurrent. Zeg dat je hier niet van gediend bent, dat ze je gegevens moeten verwijderen en dat ze je niet meer mogen benaderen.

Let bij sms’jes of WhatsApp vooral goed op de link in het bericht. Daarin zie je meestal direct dat het om fraude gaat. Vaak worden bekende bedrijven en situaties misbruikt, zoals: een nieuwe betaalpas aanvragen, een pakketje volgen of een betaling voldoen.

Bij twijfel:
Controleer je gegevens, facturen, en betalingen op  MijnBudget, of neem contact met ons op!