Toegankelijkheidsverklaring
Van Budget Thuis
TOEGANKELIJKHEIDSVERKLARING
Bij Budget Thuis zorgen we voor je energie, internet, tv en bellen. We maken het simpel, betaalbaar én groen. Eerlijkheid en duidelijkheid, dat is waar je bij ons op kunt rekenen. Geen kleine lettertjes, gewoon goede kwaliteit voor de laagst mogelijke prijs. We doen dit al jaren op een no-nonsense manier. Hierbij staat gemak voor de klant voorop. Dat zit in ons DNA.
Onze diensten
Onze website biedt bezoekers een uitgebreid assortiment aan diensten. Via de site kan je je aanmelden als klant van Budget Energie, Budget Internet en/of Budget Mobiel.
- Je kunt bij Budget Energie rekenen op voordelige energie én je bent verzekerd van 100% groene stroom. Bij Budget Energie hebben we voor iedereen een passend energiecontract, van Vast tot Dynamisch.
- Bij Budget Internet kun je rekenen op snel en betrouwbaar internet, TV en bellen zonder de hoofdprijs te betalen. Dit is mogelijk via de telefoonlijn of glasvezel. Bij Budget Internet hebben we voor iedereen een passend aanbod.
- Bellen en sms’en via het betrouwbare 5G-netwerk van KPN is waar je op kunt rekenen bij Budget Mobiel. Dit is mogelijk via verschillende sim only abonnementen.
Aanmeldingen worden op een veilige manier verwerkt en daarna ontvang je een bevestigingsmail. Je hebt via onze website ook toegang tot de MijnBudget, waar je kunt inloggen en meer informatie kunt vinden over je leveringsovereenkomst en/of abonnement. Verder bieden we bezoekers van onze website de mogelijkheid informatie te zoeken over de verschillende diensten die wij aanbieden. Ook kan via de chatfunctie op onze website een gesprek worden gestart met een medewerker van de klantenservice. De website is ontworpen met toegankelijkheid in gedachten, inclusief onder andere compatibiliteit voor schermlezers, toetsenbordnavigatie, vergroten van teksten, alternatieve teksten bij afbeeldingen en audiobeschrijving in de vorm van ondertiteling bij video’s. De klantenservice is beschikbaar via meerdere kanalen om je te assisteren bij vragen over onze diensten en om je te helpen met je aanmelding.
Naast onze website bieden we ook een app aan voor onze klanten. In onze app kan je al je energie- en telecomzaken makkelijk en snel regelen. Je hebt dan altijd en overal inzage in je verbruik, betalingen en kortingen. Ook kan je makkelijk en snel je gegevens wijzigen. Verder zijn je facturen inzichtelijk en kan je aanvullende diensten afnemen via onze app. Van dit laatste ontvang je altijd een bevestigingsmail. De mogelijkheid om in contact te komen met een medewerker van de klantenservice is ook in onze app aanwezig. De app is ontworpen met toegankelijkheid in gedachte, inclusief onder andere compatibiliteit voor schermlezers, vergroten van teksten en alternatieve teksten bij afbeeldingen. De klantenservice is beschikbaar via meerdere kanalen om je te assisteren bij vragen over het gebruik van onze app.
Verder verstrekken we ondersteunende producten aan onze klanten van Budget Internet en Budget Mobiel, zodat zij gebruik kunnen maken van onze dienst. Het gaat dan bijvoorbeeld om een modem voor een internetabonnement inclusief bijbehorende kabels, een TV-ontvanger inclusief bijbehorende kabels of een simkaart. Ook deze ondersteunende producten worden ontworpen met toegankelijkheid in gedachte. En naast de producten wordt ook de installatiehandleiding en verzenddoos zo ontworpen dat wordt voldaan aan de regels van toegankelijkheid.
Onze missie
We steken onze energie in een betere wereld. We zetten ons in om te zorgen dat alle mensen, inclusief mensen met een beperking, ons merk, onze diensten en onze digitale platforms kunnen gebruiken.
Om dit te bereiken, verbeteren we voortdurend de toegankelijkheid van onze digitale ervaringen. We zetten ons hierbij in om te voldoen aan de eisen van de European Accassibility Act (EAA), die organisaties verplicht om digitale diensten en producten toegankelijk te maken voor alle gebruikers. Voor mensen met een beperking betekent de EAA dat ze gemakkelijker producten en diensten kunnen gebruiken.
De EAA legt niet alleen juridische verplichtingen vast, maar benadrukt ook het belang van gelijke toegang tot informatie en diensten, ongeacht je fysieke, mentale of tijdelijke beperkingen. Dit betekent dat we onze digitale ervaringen zo ontwikkelen dat deze geschikt zijn voor gebruikers met uiteenlopende behoeften, zoals mensen met visuele, auditieve, motorische of cognitieve beperkingen. Daarnaast houden we rekening met tijdelijke en situationele beperkingen, zoals het gebruik van een apparaat met één hand of in een drukke omgeving.
Om aan de technische en inhoudelijke richtlijnen van de EAA te voldoen, richten we ons op de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.2, niveau AA. Deze richtlijnen bieden een praktische en toekomstgerichte basis voor het realiseren van digitale toegankelijkheid.
Conformiteitsstatus website
https://www.budgetthuis.nl voldoet deels aan de norm WCAG 2.2, niveau AA. Met deels bedoelen we dat een groot deel van de inhoud wel voldoet aan de toegankelijkheidsnorm, maar bepaalde delen van de inhoud niet voldoen.
Niet toegankelijke inhoud
Door middel van het uitvoeren van een toegankelijkheidsonderzoek weten we dat bepaalde delen van https://www.budgetthuis.nl niet helemaal toegankelijk zijn. Deze delen zijn:
- Er zijn een aantal afbeeldingen waar de alt-teksten niet kloppen, of onvoldoende zijn. Hierdoor kan voorlees software de informatie behorende bij de afbeelding niet voorlezen.
- Video’s bevatten geen audiodescriptie. Hierdoor weten mensen met een visuele beperking niet wat er te zien is.
- Koppen worden in een aantal gevallen niet in de juiste volgorde gebruikt. Hierdoor is de structuur tussen koppen en tussenkoppen niet altijd duidelijk.
- Niet alle iconen worden getoond in combinatie met een label. Dit kan het lastig maken voor gebruikers om te snappen wat er bedoeld wordt.
- Autocomplete staat niet op alle mogelijke plekken aan met de juiste informatie. Hierdoor kunnen eerder opgeslagen gegevens niet automatisch worden ingevoerd.
- Er is onvoldoende (kleur)contrast. Hierdoor kunnen teksten niet altijd goed worden gelezen door bezoekers met een visuele beperking.
- Teksten kunnen tot 200% worden vergroot, maar nog niet op alle plekken tot 400%. De inhoud is hierdoor mogelijk niet voor iedereen bruikbaar en leesbaar.
- De toetsenbord toegankelijkheid kan op een aantal plekken worden verbeterd. Ook is nog geen toetsenbord indicator aanwezig. Dit zorgt ervoor dat niet altijd duidelijk is wel element focus heeft of geselecteerd is.
- Er worden geen skip blokken gebruikt. Hierdoor kunnen contentblokken die op meerdere pagina’s voorkomen niet worden overgeslagen.
- Het doel van een link volgt niet altijd duidelijk uit zijn context. Hierdoor is het niet altijd duidelijk waar een link naar toe leidt.
- In de code wordt nog niet voldoende gebruik gemaakt van ARIA labels. Hierdoor kan hulpsoftware niet altijd goed worden ingezet.
- Er mist op een aantal plekken een footer of zoekfunctie. Hierdoor is het niet altijd makkelijk om een pagina te vinden.
- In de code van elke pagina is niet altijd een correcte standaardtaal (Nederlands) ingesteld.
- In foutmeldingen wordt geen suggestie gegeven hoe invoerfouten opgelost kunnen worden.
Conformiteitsstatus app
De Budget Thuis app voldoet deels aan de norm WCAG 2.2, niveau AA. Met deels bedoelen we dat een groot deel van de inhoud wel voldoet aan de toegankelijkheidsnorm, maar bepaalde delen van de inhoud niet voldoen.
Niet toegankelijke inhoud
Door middel van het uitvoeren van een toegankelijkheidsonderzoek weten we dat bepaalde delen van de Budget Thuis app niet helemaal toegankelijk zijn. Deze delen zijn:
- Toetsenbordnavigatie is nog niet mogelijk. Hierdoor kunnen gebruikers met een beperking die het touchscreen niet kunnen gebruiken mogelijk geen gebruik maken van de app.
- Er zijn een aantal afbeeldingen waar de alt-teksten niet kloppen, of onvoldoende zijn. Hierdoor kan voorlees software de informatie behorende bij de afbeelding niet voorlezen.
- Koppen worden in een aantal gevallen niet in de juiste volgorde gebruikt. Hierdoor is de structuur tussen koppen en tussenkoppen niet altijd duidelijk.
- Niet alle iconen worden getoond in combinatie met een label. Dit kan het lastig maken voor gebruikers om te snappen wat er bedoeld wordt.
- Content blijft niet altijd bruikbaar wanneer de weergavestand wisselt van horizontaal naar verticaal of andersom.
- Autocomplete staat niet op alle mogelijke plekken aan met de juiste informatie. Hierdoor kunnen eerder opgeslagen gegevens niet automatisch worden ingevoerd.
- Er is onvoldoende (kleur)contrast. Hierdoor kunnen teksten niet altijd goed worden gelezen door bezoekers met een visuele beperking.
- Teksten kunnen nog niet op alle plekken tot 200% dan wel 400% worden vergroot. De inhoud is hierdoor mogelijk niet voor iedereen bruikbaar en leesbaar.
- De tekstafstand kan nog niet worden aangepast zonder dat de inhoud of functionaliteiten verloren gaan.
- De toetsenbord toegankelijkheid kan op een aantal plekken worden verbeterd. Ook is nog geen toetsenbord indicator aanwezig. Dit zorgt ervoor dat niet altijd duidelijk is wel element focus heeft of geselecteerd is.
- Er wordt niet op alle plekken een logische tabvolgorde aangehouden. Dit kan ervoor zorgen dat de gebruiker in de war raakt of onnodig vaak moet klikken om bij zijn doel terecht te komen.
- Het doel van een link volgt niet altijd duidelijk uit zijn context. Hierdoor is het niet altijd duidelijk waar een link naar toe leidt.
- Functies die bediend worden met complexe gebaren, zoals een multipoint- of padgebaseerde beweging, kunnen niet altijd zonder problemen worden uitgevoerd.
- Aanraakgebieden zijn niet op alle plekken groot genoeg. Hierdoor is het mogelijk niet voor iedereen mogelijk om een knop of link aan te klikken.
- In de code van elke pagina is niet altijd een correcte standaardtaal (Nederlands) ingesteld.
- In foutmeldingen wordt geen suggestie gegeven hoe invoerfouten opgelost kunnen worden.
- In de code wordt nog niet voldoende gebruik gemaakt van ARIA labels. Hierdoor kan hulpsoftware niet altijd goed worden ingezet.
Plan voor verbetering
We blijven werken aan het verbeteren van de digitale toegankelijkheid van onze diensten. We streven ernaar om in de komende maanden aanzienlijke vooruitgang te boeken met het verbeteren van de toegankelijkheid van onze website en app, waarbij de lijst met delen die op dit moment niet toegankelijke inhoud bevatten steeds kleiner wordt. Daarbij volgen we een planmatige aanpak en werken we in een aantal gevallen ook samen met externe partijen. Voor bestaande knelpunten stellen we prioriteiten op basis van de impact op de gebruiker, de technische haalbaarheid en de mogelijkheid tot het meenemen van verbeterpunten in lopende dan/wel toekomstige projecten. We reserveren maandelijks tijd om aan verbeteringen te werken. Ook wordt toegankelijkheid bij nieuwe functionaliteiten vanaf het begin meegenomen in ontwerpen, ontwikkelingen en contentbeheer. Op deze manier zorgen we dat toegankelijkheid blijvend aandacht krijgt binnen ons ontwikkelproces.
Verder voeren we de nodige verbeteringen door op gebied van klantcommunicatie, zodat we ook op dit gebied voldoen aan de toegankelijkheidsnorm. We bieden al verschillende communicatiekanalen aan en blijven werken aan het verbeteren van de elektronische communicatie.
Daarnaast blijven we aandringen op verbeteringen in de samenwerking met externe partijen, zoals leveranciers van platforms of applicaties die wij gebruiken, bijvoorbeeld om een kortingsprogramma aan te bieden of om een aanmelding van een salespartner door te voeren. Hierbij is het ons doel om deze platforms en/of applicaties ook volledig toegankelijk te maken. We dringen eveneens aan op verbeteringen in de samenwerking met partners, bijvoorbeeld partners waar wij mee samenwerken om apparatuur te leveren aan onze klanten. Hierbij is het ons doel om de apparatuur volledig toegankelijk te maken.
We zullen onze toegankelijkheidsverklaring regelmatig bijwerken om te rapporteren over onze vooruitgang. De verwachting is dat het grootste deel van de toegankelijkheidsproblemen voor 1 januari 2026 is opgelost. De verwachting is dat alle toegankelijkheidsproblemen voor 1 april 2026 zijn opgelost.
Feedback
Suggesties of verbeter ideeën horen we natuurlijk graag. Heb je deze? Of kom je een toegankelijkheidsprobleem tegen? Laat het ons dan weten via toegankelijkheid@budgetthuis.nl. Jouw feedback helpt ons om ons merk, onze diensten en onze digitale platforms steeds toegankelijker te maken. Alle inkomende berichten worden geregistreerd en – indien van toepassing – meegenomen in onze ontwikkelplannen.