VAN 3G NAAR 4G

Wat betekent dit voor jou?

Je maakt als Budget Mobiel klant gebruik van internet en bellen via het betrouwbare KPN-netwerk. En om het netwerk zo goed mogelijk te laten functioneren, heeft KPN besloten te stoppen met het 3G-netwerk. Door de netwerkruimte die dan vrijkomt, kunnen ze hun 4G- en 5G-netwerk nog groter én beter maken.

Vanaf 31 maart 2022 kun je dus niet meer internetten en bellen via 3G. We vertellen er op deze pagina graag meer over.

IS MIJN MOBIELE TELEFOON GESCHIKT VOOR HET 4G-NETWERK?

Om te bellen en internetten via het 4G-netwerk, moet je telefoon hiervoor natuurlijk wel geschikt zijn. En in sommige gevallen is een telefoon wel geschikt om te bellen via dit netwerk, maar niet om te internetten. Het is daarom goed om te controleren of je telefoon klaar is voor 4G.

Weten of je telefoon geschikt is?

Klik om te controleren of je toestel geschikt is voor het 4G-netwerk op ‘Controleer toestel’. Je komt op een pagina van KPN uit. Volg de aangegeven stappen en controleer of je telefoon 4G-geschikt is.

Controleer toestel

MIJN TOESTEL IS GESCHIKT

In dit geval is het van belang om twee punten te controleren, zodat je gebruik kan gaan maken van het 4G-netwerk.

Bellen via het 4G-netwerk

Controleer of de instellingen op je mobiele telefoon goed staan zodat je kunt bellen over 4G.

Bellen via 4G

Internet via het 4G-netwerk

Controleer of je netwerk zo ingesteld staat dat het automatisch kiest voor het beste netwerk.

Internet via 4G

MIJN TOESTEL IS NIET GESCHIKT

Als je geen gebruik kunt maken van 4G, schakel je per 31 maart 2022 over naar 2G. De internetsnelheid is een stuk lager dan via 3G. Ook de belkwaliteit is minder dan je gewend bent. Wil je toch internetten en bellen over 4G? Dan kun je een ander toestel aanschaffen die wél geschikt is voor 4G.

Wat als ik niets doe?

Dit hangt helemaal af van je toestel en je instellingen.

Stel dat je een toestel hebt die alleen geschikt is voor 4G internetten, maar niet voor 4G bellen, dan blijf je gewoon internetten zoals je gewend bent via ons 4G-netwerk. Bellen gaat dan na de wijziging wel via het 2G-netwerk. Hierdoor kun je dan niet meer bellen en internetten tegelijkertijd, en de belkwaliteit zal afnemen.

Stel dat je een geschikt 4G-toestel hebt, maar je toestelinstellingen staan verkeerd, dan val je automatisch terug naar het 2G-netwerk. Zonde! Je kunt dit gemakkelijk voorkomen door je toestelinstellingen aan te passen. Volg hiervoor de stappen ‘Bellen via 4G’ en ‘Internet via 4G’ hierboven.

VEELGESTELDE VRAGEN

Wat moet ik doen om van 4G gebruik te maken?
Ben ik verplicht om over te gaan op 4G?
Mijn toestel verbindt automatisch met 3G. Hoe gaat dit straks als 3G er niet meer is?
Hoe weet ik of ik gebruikmaak van het 2G-, 3G- of 4G-netwerk met mijn telefoon?
Mijn toestel is alleen geschikt voor 4G internetten en niet voor bellen. Wat nu?
Wordt mijn abonnement duurder nu ik overga op 4G?
Kan ik op 2G nog wel internetten en bellen zoals ik nu gewend ben?
Kan ik met het 2G-netwerk tegelijkertijd bellen en internetten?
Kan ik 3G nog wel in het buitenland gebruiken?
Ik heb mijn simkaart in een ander apparaat zitten dan mijn mobiel. Werk het dan nog wel?