You're on the prod environment.

Overgang naar Budget Energie

Welkom bij Budget Energie

Als u een voormalige Fenor-klant was, betekent het dat u per 30 december 2021 klant bent geworden bij Budget Energie. Allereerst van harte welkom! Aangezien Fenor door de hoge energieprijzen in de financiële problemen is gekomen, hebben wij alle klanten overgenomen.

Momenteel werken wij achter de schermen ontzettend hard om alles voor u zo soepel mogelijk te laten verlopen. We doen ons best om u daarover zo goed mogelijk te informeren. Op donderdag 30 december heeft u van ons een 1e e-mail ontvangen met algemene informatie en op 4 januari hebben wij u nogmaals gemaild. In deze laatste e-mail kunt u uw tarieven en leveringsovereenkomst bekijken. Ook vindt u hier informatie over uw eerste betaling en uw termijnbedrag. Lees deze e-mail alstublieft zorgvuldig door.

Heeft u alsnog vragen? Dan helpen wij u natuurlijk graag! Door de enorme drukte kunnen wij u helaas alleen niet altijd te woord staan. Daarom hebben wij alle veelgestelde vragen hier voor u op een rijtje gezet.

Veelgestelde vragen

We begrijpen dat u vragen heeft over deze overname. Daarom hebben we alle veelgestelde vragen en antwoorden voor u verzameld op deze pagina. Voor vragen over uw vorige contract, zoals over uw betalingen, facturen en eindnota, verwijzen we u naar de klantenservice van Fenor.

De overgang naar Budget Energie

Wat verandert er voor mij?

Sinds 30 december 2021 krijgt u energie van Budget Energie. Op 4 januari hebben wij u een e-mail gestuurd met daarin uw nieuwe contract, tarieven en termijnbedrag.

Het gastarief baseren we op uw huidige tarief. En daar bovenop rekenen we een kleine opslag. Dit gastarief staat vast tot ongeveer de einddatum van het contract dat u bij Fenor had. Zie voor deze datum de e-mail van 30 december.

Voor elektriciteit bieden we u een nieuw tarief. Dit tarief is variabel en wijzigt maandelijks. Wij informeren u steeds van tevoren per e-mail over uw tarieven voor de volgende maand.

Let op: Leveren wij u gas, of gas én stroom? Dan staat er in uw contract alsnog dat u een ‘variabel contract’ heeft voor gas. We begrijpen dat dit verwarrend kan zijn, maar uw gastarief staat vast tot de einddatum die u van ons heeft ontvangen.

Wat moet ik zelf doen?

Op dit moment hoeft u nog niets te doen. Wij zorgen ervoor dat de overgang soepel verloopt en zullen u per e-mail op de hoogte houden.

Als u een slimme meter heeft, lezen we de meterstanden automatisch uit. Heeft u geen slimme meter? Dan sturen we u een e-mail zodra we de meterstanden nodig hebben. U kunt ze dan heel gemakkelijk via de link in de e-mail doorgeven. Deze meterstanden gebruiken we als beginstanden én geven we door aan Fenor zodat zij uw eindnota kunnen opmaken.

Kan ik zelf kiezen voor een andere leverancier?

U kunt ervoor kiezen om een overstap naar een andere leverancier aan te vragen. Er wordt een overgangsperiode van 30 dagen gehanteerd, maar informeer bij uw nieuwe leverancier naar de exacte overstapdatum. Als u ervoor kiest om over te stappen, wordt uw energielevering automatisch bij ons opgezegd. We brengen in dit geval geen opzegboete in rekening.

Moet ik het contract van Budget Energie accepteren?

Ja, dat bent u verplicht. Doordat de leveringsvergunning van Fenor is ingetrokken en de wettelijke procedure leveringszekerheid is gestart (zie de website van de ACM-consuwijzer), bent u verplicht om de door ons geleverde energie vanaf 30 december 2021 af te nemen en te betalen. U kunt er echter wel voor kiezen om over te stappen naar een andere energieleverancier. Als u ervoor kiest om over te stappen, wordt uw energielevering automatisch bij ons opgezegd door uw nieuwe energieleverancier. We brengen in dit geval geen opzegboete in rekening.

Kan ik mijn contract Budget Energie annuleren of opzeggen?

Doordat de leveringsvergunning van Fenor is ingetrokken en de wettelijke procedure leveringszekerheid is gestart, bent u automatisch klant geworden bij ons. U kunt hierdoor niet annuleren. U kunt er wel voor kiezen om op de eerst mogelijke datum, 30 januari 2022, over te stappen naar een andere energieleverancier. U hoeft het contract dan niet bij ons op te zeggen, dat doet uw nieuwe leverancier. Hoewel we dat natuurlijk liever niet hebben, we houden u graag als nieuwe klant!

Heb ik 14 dagen wettelijke bedenktijd?

Nee, er geldt in dit geval geen wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Dit komt doordat de wettelijke procedure leveringszekerheid van toepassing is (zie de website van de ACM-consuwijzer), waarbij de levering direct van start zal gaan.

Contract, tarieven en termijnbedrag

Waar vind ik mijn nieuwe contract?

Op 4 januari 2022 heeft u van ons een e-mail ontvangen met daarin uw nieuwe contract, tarieven en termijnbedrag. Op MijnBudget vindt u onder het kopje 'Mijn contract' sinds die datum ook alle informatie over uw contract, inclusief de bijbehorende tarieven.

Mijn gastarief staat vast, maar toch staat overal ‘variabel’. Gaat dit wel goed?

Indien wij u gas, of gas én stroom leveren, staat er in uw contract alsnog dat u een ‘variabel contract’ heeft voor gas. We begrijpen dat dit verwarrend kan zijn, maar uw gastarief staat vast tot de einddatum die u van ons heeft ontvangen. Wij hebben u hierover geïnformeerd per e-mail op 30 december.

In het geval dat u stroom én gas afneemt, wijzigen de tarieven voor stroom wel maandelijks. Het gastarief wijzigt niet maandelijks.

Waarom wijzigen jullie de elektratarieven maandelijks?

Het is onduidelijk wat de prijsontwikkeling van stroom en gas gaat doen in de toekomst. Daarom passen we onze variabele tarieven vanaf 1 januari 2022 maandelijks aan. Zo kunnen we maandelijks bekijken wat de inkooptarieven doen, en daar onze variabele tarieven direct op aanpassen. Dit betekent natuurlijk ook, dat als de inkoopprijzen weer dalen, we de tarieven naar beneden kunnen bijstellen. Zo betaalt u als klant altijd actuele tarieven.

Waarom zijn jullie de levering gestart voordat de tarieven bekend waren?

We hebben dit gedaan omdat de levering zo snel mogelijk moest worden opgevangen door een andere leverancier, omdat Fenor geen betalingen meer kon garanderen. We wilden er immers voor zorgen dat u niet zonder gas en/of stroom kwam te zitten. Tegelijkertijd waren we nog druk bezig om alle processen hieromheen te organiseren, denk aan de energie-inkoop en berekening van de nieuwe tarieven. Hier hadden we wat tijd voor nodig. Toen de tarieven bekend waren, hebben we deze zo snel mogelijk aan u gecommuniceerd. Bekijk hiervoor uw e-mail van 4 januari of bezoek MijnBudget.

Waarom heb ik nieuwe tarieven en een nieuw termijnbedrag?

We bereken uw termijnbedrag opnieuw. Helaas kunnen we u niet dezelfde tarieven bieden als bij uw vorige contract. Wij moeten nu bijkopen in de huidige markt waarin hogere tarieven worden gerekend voor energie. Uiteraard doen we ons best om de tarieven zo laag mogelijk te houden.

Met uw nieuwe termijnbedrag houden wij rekening met uw verwachte jaarverbruik én uw nieuwe tarieven. Omdat de tarieven zijn gewijzigd ten opzichte van uw vorige contract, is ook uw termijnbedrag gewijzigd.

Wilt u toch liever zelf uw termijnbedrag instellen? Dan kunt u ‘m gemakkelijk wijzigen op MijnBudget onder 'Mijn Termijnbedrag'. U kunt uw termijnbedrag zelf tot 10% verhogen of verlagen.

Staan op MijnBudget al de nieuwe tarieven?

Ja, u vindt uw nieuwe tarieven in MijnBudget. Daarnaast hebben we u ook per e-mail geïnformeerd op 4 januari 2022.

Let op: Leveren wij u gas, of gas én stroom? Dan staat er in uw contract alsnog dat u een ‘variabel contract’ heeft voor gas. We begrijpen dat dit verwarrend kan zijn, maar uw gastarief staat vast tot de einddatum die u van ons heeft ontvangen per e-mail.

Processen van Budget Energie

Hoe gaat de betaling aan Budget Energie?

De betaling aan ons gaat via automatische incasso. De eerste incasso zal begin januari zijn. De exacte datum bevestigen we nog per e-mail. Wij zullen het termijnbedrag vervolgens iedere maand rond de laatste werkdag van de maand incasseren. Om het zo simpel mogelijk te houden hanteren wij voor al onze klanten dezelfde incassodatum.

Lees hier meer over geldzaken.

Wanneer wordt mijn termijnbedrag geïncasseerd?

Het eerste termijnbedrag wordt geïncasseerd rond 7 januari. U betaalt hiermee voor de maand januari. De daaropvolgende incasso’s worden rond de laatste werkdag van de voorgaande maand geïncasseerd. Als u handmatig betaalt, dan krijgt u uw factuur binnen enkele dagen per e-mail.

Wanneer ontvang ik mijn jaarnota?

U ontvangt uw jaarnota een jaar na start levering. Als u een slimme meter heeft, lezen we de standen voor u uit en hoeft u dus niks te doen. Heeft u geen slimme meter? Dan sturen wij u een e-mail met het verzoek om de meterstanden aan ons door te geven. We controleren de meterstanden en binnen 2 tot 6 weken ontvangt u de jaarnota per e-mail.

Lees hier alles over de jaarnota.

Moet ik mijn meterstanden doorgeven?

Als u een slimme meter heeft, lezen we de standen voor u uit en hoeft u niks te doen. Heeft u geen slimme meter? Dan sturen wij u een e-mail met het verzoek om de meterstanden aan ons door te geven. Hiermee bepalen we uw beginstanden, zo weet u zeker dat u alleen betaalt voor de energie die u verbruikt. Voordat we de jaarnota opmaken (eind volgend jaar), zullen we u nogmaals vragen om de meterstanden aan ons door te geven. We controleren de meterstanden en binnen 2 tot 6 weken ontvangt u de jaarnota per e-mail.

Hoe wijzig ik mijn gegevens?

U kunt uw gegevens heel gemakkelijk wijzigen via MijnBudget, denk aan het doorgeven van een verhuizing, het aanpassen van uw termijnbedrag of uw rekeningnummer.

Overig

Ik ga binnenkort verhuizen, aan wie moet ik dat nu doorgeven?

U kunt dat heel gemakkelijk online aan ons doorgeven via MijnBudget. Daar klikt u op ‘Mijn gegevens’ en geeft u uw nieuwe gegevens door. Bij een verhuizing heeft u het al druk genoeg. Wij zorgen voor de verdere afhandeling.

Ik heb mijn verhuizing al doorgeven aan Fenor, gaat dit nu wel goed?

Om er zeker van te zijn dat dit goed gaat, raden we u aan om de verhuizing nogmaals aan ons door te geven. U kunt dat heel gemakkelijk online aan ons doorgeven via MijnBudget. Daar klikt u op ‘Mijn gegevens’ en geeft u uw nieuwe gegevens door. Bij een verhuizing heeft u het al druk genoeg. Wij zorgen voor de verdere afhandeling.

Is het bekend bij jullie dat ik zonnepanelen heb?

Als u uw zonnepanelen in het verleden heeft aangemeld via energieleveren.nl, dan krijgen wij dit automatisch door van uw netbeheerder. Indien dit langer dan een jaar geleden is, nemen wij in de berekening van uw termijnbedrag ook uw teruglevering mee.

Wanneer krijg ik mijn eindnota van Fenor?

U zult van Fenor een eindnota ontvangen van uw kosten en verbruik tot 30 december 2021. Voor meer informatie hierover verwijzen wij u naar de klantenservice van Fenor.

Wat gebeurt er met het verbruik tussen het faillissement op 17-12-2021 en de overname op 30-12-2021?

Op 30 december bent u klant bij Budget Energie. Op die datum lezen wij uw meterstanden uit. Heeft u geen slimme meter? Dan sturen wij u een e-mail met het verzoek om de meterstanden aan ons door te geven. Deze meterstanden gebruiken we vervolgens als beginstanden. We geven ze ook door aan Fenor, zodat zij deze kunnen gebruiken als eindstanden. Op die manier betaalt u nooit dubbel. U krijgt van Fenor een eindnota met uw kosten en verbruik tot 30 december 2021. Voor vragen hierover kunt u terecht bij de klantenservice van Fenor.

Ik heb vragen over mijn contract bij Fenor, zoals mijn betalingen, facturen en/of eindnota. Waar kan ik terecht?

U ontvangt zo spoedig mogelijk informatie vanuit Fenor en van ons over het verdere verloop. We raden u aan om dit af te wachten. Mocht u daarna nog vragen hebben over uw voormalige contract bij Fenor, dan verwijzen we u naar de klantenservice van Fenor.

Staat uw vraag er niet tussen? Geen zorgen!

Wij raden u allereerst aan om onze e-mails van 30 december en 4 januari goed door te nemen.

Heeft u alsnog vragen over uw voormalige contract bij Fenor? Neem dan contact op met de klantenservice van Fenor.

Heeft u een vraag die over uw contract bij ons gaat? Bezoek onze Service & Contact-pagina of vraag het aan onze chatbot Buddy! Komt u er alsnog niet uit? Dan kunt u tijdens openingstijden ook chatten met één van onze medewerkers. We helpen u graag!

En voor we het vergeten: welkom bij Budget Thuis!